Formalności związane z powrotem z Austrii
Kiedy planujemy powrót z Austrii, która była dla nas miejscem zarobku, musimy zadbać o jedną, istotną rzecz. Jest nią umowa o pracę, którą powinniśmy mieć w jednym egzemplarzu zachowaną dla siebie, oraz Lohnzettel. Tylko dzięki posiadaniu tych dokumentów, możemy liczyć na odzyskanie podatku i uzyskanie pomocy w przypadku jakiegokolwiek sporu z byłym pracodawcą w Austrii.
Co, jeśli nie otrzymamy umowy o pracę?
Trzeba wiedzieć, że każdy pracodawca w Austrii jest zobligowany do tego, aby udostępnić nasz egzemplarz umowy o pracę. Zamiennikiem dla tego dokumentu może być karta pracy, którą także wypełnia nasz pracodawca, uwzględniając wszystkie nasze obowiązki, które mieliśmy i wykonywaliśmy będąc na umowie.
Warto także nadmienić, że karta pracy powinna nam być wydana bezpłatnie i potwierdzać u danego pracownika zakres pracy. Jeśli jednak czas pracy nie trwał dłużej niż miesiąc, wtedy pracodawca nie jest zobligowany do wystawienia karty pracy.
Co powinna zawierać Lohnzettel ?
- Lohnzettel powinien zawierać szereg informacji na temat naszej pracy u Austrii. W tym:
- nazwę i adres pracy
- imię i nazwisko wraz z dokładnym adresem pracownika
- datę rozpoczęcia i zakończenia pracy u danego pracodawcy
- wysokość otrzymywanego wynagrodzenia oraz odprowadzonych zaliczek
Pamiętajmy jednak o tym, że mamy pełne prawo do tego, aby egzekwować od naszego pracodawcy Lohnzettel. Jeśli nie chce jej nam wydać, możemy jej stanowczo zarządzać. Jest ona bowiem najlepszym źródłem informacji dla organów urzędowych.
Mając wymienione wszystkie dokumenty, które podane są powyżej, mamy podstawowe dane, na podstawie których będziemy mogli odzyskać zaległy podatek. Rok podatkowy w Austrii jest tożsamy z rokiem kalendarzowy, odzyskanie podatku możliwe jest do pięciu lat wstecz.